Tekst og foto av: Joppe Næss Christensen i MR

Forventningene til SMART industri har vært høye og spenningen var stor da dørene åpnet på Norges Varemesse i Lillestrøm mandag 23. mai. På messens siste dag konstaterte messearrangøren MGF at messen ble en suksess.

Messekonseptet SMART industri ble arrangert for første gang i 2018. Etter planen skulle neste messe holdes i 2021, men pandemi og andre hindringer medførte at SMART industri ble arrangert 23. til 25. mai i år.

Over forventning

Nær 4000 fagfolk besøkte SMART industri 2022, det er cirka 10 prosent høyere enn i 2018.

– Besøkstallet ble høyere enn forventet, det samme gjelder antall utstillere og størrelsen på utstillingsarealet. Til tross for utsettelser kom vi i mål med en fagmesse og konferanse som utstillere og besøkere var enige om var en suksess, forteller Bente Austad, prosjektleder for SMART industri hos Maskingrossisternes Forening (MGF), og legger til:

– Flere utstillere er så fornøyde at de allerede har bestilt større stands neste gang.

Fornøyde utstillere og besøkere

– Vi er veldig fornøyde med deltakelsen på SMART industri, med mange interesserte beslutningstakere. Kvaliteten på de besøkende var god og vi har fått mange forespørsler fra både eksisterende men også nye kunder, uttaler Terje Hesselberg, daglig leder hos Saghuset Hesselberg AS.

– Vi viser frem Trumpf Powertools og har truffet flere interessante kontakter. Bra besøk til første dag å være, sier Pål Nesbø hos Pantronic AS.

se hele utstilleroversikten her

– Vi stilte for første gang på messe og har fått flere konkrete kunder i dag, forteller Rolf Thu, teknisk sjef hos Aarbakke-selskapet Ignos AS.

– På vår stand har vi vært ganske så opptatt og vi har fått en rekke spennende og konkrete kundekontakter, sier Per Martin Bakken, daglig leder i Svea Maskiner AS.

– Det er viktig med en nasjonal møteplass for bransjen, kommenterer Trygve Køhn, daglig leder hos Køhn Tech AS.

Bedriftsleder i Aarbakke AS, Inge Brigt Aarbakke er enig:
– Denne messen ble veldig bra for våre fire datterselskaper, men også for Aarbakke AS. Vi fikk mange spennende kontakter, og jeg tror det hadde vært en ide å arrangere en underleverandørmesse samtidig med neste SMART industri.

Les også: Vi graver litt i hva som gjør industrien i Norge smart og innovativ – følg med!

– For Fieldmade var det spennende å vise frem vår container-løsning for 3D-printing i felt. Vi fikk mye oppmerksomhet og ser at en messe som SMART industri er en fin måte å nå ut til nye markeder, uttaler Jostein Olsen, daglig leder i Fieldmade AS.

For mer informasjon se: www.smart-industri.no eller kontakt prosjektleder Bente Austad bente@mgf.no