Ingen går på en messe de ikke har interesse av, så her treffer du målgruppen «spot on». Din bedrift kan samhandle med egne kunder, potensielle kunder og beslutningstagere, samt skaffe seg nye fremtidige samarbeidspartnere. I denne artikkel tar vi for oss 10 steg til å tjene penger på messedeltagelse hos SMART industri.
1. Sett klare mål for messedeltagelsen
Definer hva du ønsker å oppnå. Er det å generere leads, øke salget eller bygge nettverk og få samarbeidspartnere? Med klare mål blir det lettere å fokusere på innsats og å måle suksessen.
2. Skap oppmerksomhet før messen
Bruk nettsiden smart-industri.no til å markedsføre din deltakelse på SMART industri. Lag en spennende bloggpost eller artikkel som gir leserne en forsmak på hva de kan forvente å se fra din bedrift på messen.
Del denne artikkelen på sosiale medier og i relevante bransjegrupper for å skape oppmerksomhet og interesse.
3. Planlegg stand og utforming
Dersom du skiller deg ut fra konkurrentene vil du tiltrekke deg mer oppmerksomhet. Tenk igjennom hvordan du ønsker å presentere din stand. Lag gjerne en stopp effekt, eller skill deg ut med en visuell tiltalende stand.
4. Tilby eksklusive fordeler
For å tiltrekke potensielle kunder til din messestand, tilby eksklusive fordeler som kun er tilgjengelige for messedeltagere. Dette kan være rabatter, gratis prøveperioder eller spesialtilbud som kun gjelder under messen. Dette vil skape en følelse av eksklusivitet og oppmuntre besøkende til å komme innom standen din.
5. Rett team gir styrke
Det høres ut som en selvfølge, men riktige folk på standen er grunnleggende for å skape muligheter. En blanding av representanter som salgspersonell og fageksperter er en god kombinasjon. Dette skaper ofte en dynamikk på standen. Personell skal være aktive på standen og ikke sitte med PC eller mobil, det kan også være en god ide og ha kleskode for å fremstå profesjonelle.
6. Markedsfør deg i forkant
Bruk ulike kanaler for å øke engasjementet og nysgjerrighet. Fortell at du er på messen til dine kunder og samarbeidspartnere. Vær tydelig i kommunikasjonen i sosiale medier, i nyhetsbrev, på nettsiden og inviter gjerne kunder og samarbeidspartnere.
Ved forrige messe hadde hele 91 % av de besøkende et positivt inntrykk av SMART industri.
7. Skap engasjement
Sett opp en teststasjon, lag en konkurranse eller finn på noe som er spennende for din målgruppe. Gjør standen din interaktiv ved å tilby demonstrasjoner, live-presentasjoner eller interaktive tester av produktene. Dette vil engasjere besøkende og gi dem en «hands-on» opplevelse av produktene/tjenesten.
Arranger seminarer, workshops eller foredrag under messedagene. Sett konkrete tidspunkter for ulike aktiviteter. På denne måten kan du melde inn aktiviteter til SMART industri, som vil markedsføre din bedrifts aktivitet inn i programmet for messen. Dette vil skape interesse og etablere deg som en pålitelig kilde for informasjon.
Les også: Velkommen til SMART industri 2025
8. Bygg relasjoner
Bruk messedeltagelsen som en mulighet til å bygge relasjoner med potensielle kunder og samarbeidspartnere. Bruk tid på nettverksbygging. Vær proaktiv og ta initiativ til samtaler med besøkende. Still spørsmål, lytt til deres behov og vis interesse for deres virksomhet. Bygg tillit og legg grunnlaget for fremtidige forretningsmuligheter.
9. Følg opp varme leads
Bruk lead scanner på SMART industri. Denne er til fri bruk for utstillerne, og gjør at du enkelt kan skaffe deg en liste over alle du har snakket med. Følg opp disse i etterkant av messedeltagelsen.
Send gjerne en takkemail, tilbud eller invitasjoner til videre samarbeid. Dette bidrar til å opprettholde kontakten, og forhåpentligvis konvertere varme leads til salg.
Les også om Norges største møteplass for industri- og produksjonsbedrifter
10. Evaluer suksessen av SMART industrimessen
Stand personell bør notere seg underveis hva som fungerer og ikke. Slik at det kan lages en erfaringsrapport i etterkant av messen. Evaluer suksessen og målte resultater. Dette kan være gjennom antall leads generert, salg som er gjort og andre mål du har satt. Identifiser hva som fungerte bra og hva som kan forbedres til neste messe.
Konklusjon
Ved å følge disse 10 steg til å tjene penger på messedeltagelse hos SMART industri, vil du kunne maksimere potensialet for å tjene penger på messedeltagelse. Dette er den største arenaen for industri- og produksjonsbedrifter i Norge og her møter du beslutningstakere. Sørg for å være godt forberedt, skape oppmerksomhet og bygge relasjoner med potensielle kunder. Med riktig innsats og strategi kan messedeltagelse være en lønnsom investering for din bedrift.
SMART industri er den nasjonale møteplassen for industri- og produksjonsbedrifter i Norge og neste utgave er 6. – 8. mai 2025.